سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یک نکته از این معنی...
 
پیوندهای روزانه

آلوسی معروف از دانشمندان اهل سنت و صاحب تفسیر مشهور روح المعانی است. ایشان نوه ای دارد به نام ابوالثناء محمود شکری الآلوسی البغدادی که در سال 1317 ه ق قصیده ای نوشت در 25 بیت که به قصیده بغدادیه معروف است با این مطلع:

ایا علماء العصر یا من لهم خبر       بکل دقیق حار من دونه الفکر

وی در این قصیده ابتدا اصل وجود امام زمان و تولدشان را زیر سوال برده و سپس اشاره کرده که به فرض وجود فایده ای ندارد که امام باشد و در بین مردم نباشد و سپس برخی ادله را که در خصوص علت غیبت حضرت ذکر شده را آورده (مانند ترس از قتل توسط دشمنان، اینکه غیبت به امر خدابوده) و آن را ناکافی دانسته است ودر پایان تحدی مانندی دارد که ای علمای مسلمین جواب من را بدهید(خلاصه مضمون)

این قصیده در نجف به دست طلبه جوانی به شیخ محمحسین کاشف الغطاء و توسط او به دست استادش مرحوم محدث نوری می رسد. مرحوم محدث نوری علیرغم اینکه همه کارهایش را تعطیل کرده بود تا کتاب شریف مستدرک را تمام کند ولی با دیدن این قصیده مشغول نوشتن کتابی در رد این قصیده می شود با عنوان

کشف الاستار عن وجه الغائب عن الابصار

که در همان سال در تبریز چاپ می شود و سپس توسط مرحوم کاشف الغطاء در  242 بیت به نظم در می آید. جوابهای دیگری نیز در همان سال و سالهای بعد توسط دانشمندان شیعی با اشعاری در همان وزن و قافیه داده شده که مفصل است . مثلا سید محسن امین در 311 بیت، علامه بلاغی در 110 بیت، سید رضا هندی در 107 بیت و...

پ ن 1: بخشی از همایش امروز با عنوان ولادت حضرت مهدی (عج) و وپاسخگویی به شبهات که توسط استاد رضا مختاری ارائه شد.

پ ن 2: استاد مختاری از مرحوم آیت الله بهجت نقل کردند که ایشان فرمودند: زمانی دانشمندان اهل سنت در عراق یکی از علمای شیعه را به جلسه مناظره ای دعوت کردند. یکی از دانشمندان حاضر از اهل سنت جناب آلوسی صاحب تفسیر روح المعانی بود. در این جلسه به دانشمند شیعه (ظاهرا بزرگ خاندان مظفر) گفته شد که شما می پرسی یا ما بپرسیم. ایشان جواب می دهد که شما بپرسید. سپس یکی از علمای اهل سنت می پرسد که آیا اینکه رسول خدا در زمان بیماری آخر که منتهی به رحلتشان شد ابوبکر را به عنوان امام جماعت در نماز تعیین کردند دلیل بر امامت و خلافت خلیفه اول نیست؟ و بعد متذکر شدند که جواب را برمذهب خود نده که مورد قبول ما نیست . جواب باید قابل دفاع باشد و ما را قانع کند . سپس این دانشمند شیعی مثل اینکه روح القدس جواب را بر زبانش جاری کرده باشد فرمودند نه دلیل نمی شود چون ان الرجل لیهجر.


[ شنبه 92/4/1 ] [ 1:47 عصر ] [ سیدناصر موسوی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 2
بازدید دیروز: 1
کل بازدیدها: 66882